کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه

به وبلاگ کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه خوش آمدید .

کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه

به وبلاگ کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه خوش آمدید .

کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

گورستان‌ باستانی‌ خارک‌

محل های دیدنی استان بوشهر

در قسمتی‌ از کوهستان‌ جزیره‌ خارک قبرهای‌ زیادی‌ وجود دارد که‌ به‌ زرتشتیان‌ و مسیحیان‌ تعلق‌ دارند. این‌ قبور به‌ اواخر دوره‌ ساسانی‌ و اوایل‌ دوره‌ اسلامی‌ مربوط‌ است‌. در گور مردان‌ شیئی‌بدست‌ نیامده‌، ولی‌ در قبر زنان‌ شیشه‌های‌ کوچکی‌ که‌ احتمالا عطر در آن‌ می‌ریختند و همچنین‌ حلقه‌ انگشتری‌و آینه‌های‌ مفرغی‌ پیدا شده‌ است‌.

عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی (بوشهر)، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

این ساختمان به لحاظ معماری از اهمیت فوق العاده خاصی برخوردار است و چهار طبقه دارد. اکثر ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر دو طبقه و تعداد انگشت شماری سه طبقه بوده‌اند. عمده مصالح تشکیل دهنده آن را گچ، سنگ‌های مرجانی، آهک، چوب ساج و (صندل) چندل تشکیل می‌دهند. پوشش سقف از چوب صندل است. سقف اتاق پذیرایی نقاشی رنگ و روغن شده که برگرفته از نقاشی اروپایی می‌باشد. تزیینات و گچبری بسیار زیبایی در داخل اتاق‌ها و سیستم در و پنجره‌ها به کار گرفته شده‌است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. هم چنین گره چینی هلال‌ها، درها، کنده کاری روی اتاق‌ها و پنجره‌های دیواری از عوامل تزیین است. شیشه‌های رنگی باعث تلطیف نور و زیبایی بیش تر ساختمان شده‌اند. ساختمان دارای چند ارسی زیبا با گره چینی و شیشه‌های رنگی است. عمارت دهدشتی کاربری تجاری و مسکونی داسته و اکنون نیز ممکن است به صورت موزه فرهنگ مورد استفاده قرار گیرد. این بنا از سال ۱۳۷۷ توسط میراث فرهنگی بوشهر مرمت شده‌است. از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا می توان به شمع گذاری قسمت های در حال تخریب، تعمیر پشت بام و بازسازی و مرمت قسمت های فروریخته اشاره کرد.


محل های دیدنی استان بوشهر

معبد پوزئیدون‌ (خدای‌ دریا) – جزیره‌ خارک‌

این‌ معبد در جزیره‌ خارک واقع‌ شده‌ است‌ و ساختمان‌ آن‌ به‌ یونانیان‌منسوب‌ است‌. در عهد ساسانیان‌ بر روی‌ بقایای‌ این‌ معبد آتشکده زرتشتی‌ بنا شده‌ بود. پس‌ از شکست‌ ایرانیان‌ از عرب‌ها و رواج‌ اسلام‌، این‌ آتشکده‌ به‌ صورت‌ مسجد درآمد و در داخل‌ آن‌ محرابی‌ در جهت‌ کعبه‌ تعبیه‌ شد.

عمارت تنگستانی – بوشهر

عمارت تنگستانی، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. این بنا متعلق به دوره قاجاریه می باشد و از طرف ملک التجار به محمد باقر خان تنگستانی اهدا شده‌است. این بنا از ۶ اتاق پنج دری بزرگ تشکیل شده که در بین آن‌ها راهرو قرار گرفته‌است. هم چنین چهار طرف آن طارمه احاطه کرده که باعث گردش هوا در ساختمان شده و در تابستان‌های گرم هوای مطبوع و خنکی را باعث می‌شود. 

قلعه‌ هلندی‌ها – جزیره‌ خارک

قلعه‌ هلندی‌ها در شمال‌ شرقی‌ جزیره‌ خارک قرار دارد. در سال‌ ۱۷۴۸ میلادی‌ مقارن‌ با حکومت‌ دوره‌ صفوی‌ که‌ ایران‌ مورد حمله‌ افاغنه‌ قرار گرفت‌، هلندی‌ها پس‌ از تعطیلی‌ دارالتجاره‌ بندرعباس‌، جزیره‌ خارک‌ را مرکز خود قرار دادند و این‌ قلعه‌ را احداث‌ کردند. این‌ قلعه‌ به‌ وسیله‌ «بارون‌ کینپ‌ هاوزن‌» بناگردیده‌ است‌.

محل های دیدنی استان بوشهر

کلیسای‌ قدیمی خارک‌ – جزیره‌ خارک‌

این‌ کلیسا در قسمت‌ غربی‌ جزیره‌ خارک‌ قرار دارد و احتمالا به‌ مسیحیان‌ زمان ‌ساسانیان‌ تعلق‌ دارد. این‌ کلیسا حدود سده‌ پنجم‌ یا ششم‌ میلادی‌ بنا گردیده‌ است‌.

کاروانسرای دالکی

کاروانسرای دالکی مربوط به دوره قاجار است و در ۲۳ کیلومتری شمال برازجان، راه قدیمی شیراز به بوشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۷۷/۰۵/۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محل های دیدنی استان بوشهر

کاخ کوروش

کاخ کوروش مربوط به دوره هخامنشی است و در برازجان، ورودی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

«کاخ کوروش دشتستان» تاریخی و بسیار مهم از دوران پر تمدن ایران، این کاخ در سال ۱۳۵۰ به وسیلهٔ هیأت باستان‌شناسی ایران حفاری شده‌است. با توجه به شیوه‌های معماری و استفاده از سنگ سیاه و سفید زمان احداث آن را به دورهٔ کوروش بنیان گذار زنجیره هخامنشی منسوب کرده‌اند. این کاخ که در جنوب شرقی برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی قرار دارد یکی از پایگاه‌های مهم ایران دورهٔ هخامنشی در ساحل خلیج فارس بوده‌است. کاخ برازجان بر طبق تحقیقاتی که انجام شده در اواخر سلطنت کوروش ساخته و پرداخته شده‌است و از نظر حجاری و هنر معماری آن چنان که از پایه ستون‌ها و اشیاء کشف شده بر می‌آید جدیدتر و ظریف تر از پاسارگاد است.

محل های دیدنی استان بوشهر


قلعه‌ زار خضرخان‌ – اهرم‌

 این قلعه‌ در شمال‌ منطقه‌ اهرم واقع‌ شده‌ و به‌ زارخضرخان‌ تنگستانی‌ منسوب‌ است‌ و در حال‌ حاضر نیز اعقاب‌ و فرزندان‌ او در آن‌ سکونت‌ دارند. قلعه‌ مشتمل‌ بر چهار برج‌ و بارو و قلعه‌ میانی‌ است ‌و همچنین‌ دارای‌ تاسیسات‌ خصوصی‌ برای‌ ساکنین‌ قلعه‌ می‌باشد.

محل های دیدنی استان بوشهر

پارک ملی نای‌بند

پارک ملی نای‌بند بعنوان یک منطقه حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست ایران در استان بوشهر در سواحل خلیج فارس است.

در سال ۱۳۵۷ خلیج نای‌بند همراه با بخشی از دماغه نای‌بند با مساحت ۱۹۵۰۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده نای‌بند در فهرست مناطق حفاظت شده ایران قرار گرفت. این منطقه همراه با مناطق دیگر از جمله دماغه نای‌بند و بخشی از آبهای خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت و اعلام شد.


محل های دیدنی استان بوشهر

معبد کلات‌ – خورموج‌

این‌ معبد در دامنه‌ کوه‌ مند و در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری‌ خورموج‌، در جنوب‌ روستای‌ حیدری‌ و در ارتفاعات‌ سنگی‌ مشرف‌ به‌ بستر قدیمی‌ رودخانه‌ سیلابی‌ قرار دارد. نمای‌ خارجی‌ فعلی‌ کلات‌ عبارت‌ است ‌از یک‌ سکوی‌ اصلی‌ با سقفی‌ قوسی‌ شکل‌ و دو مدخل‌ دیگر و ده‌ حفره‌ به‌ شکل‌ روزنه‌هایی‌ در طرفین‌ سکوی‌اصلی‌ که‌ به‌ منزله‌ نورگیرها یا پنجره‌ رواق‌های‌ اصلی‌ معبد عمل‌ می‌کنند. نکته‌ قابل‌ توجه‌ در معبد کلات‌ وجودچاه‌های‌ متعدد در اتاق‌های‌ پایینی‌ است‌ که‌ به‌ نظر می‌رسد جهت‌ دفن‌ اموات‌ یا نگهداری‌ استخوان‌ آنها حفرشده‌اند.


محل های دیدنی استان بوشهر

مسجد بردستان‌ – روستای‌ بردستان‌

در کنار روستای‌ بردستان‌ و در میان‌ یک‌ گورستان‌ قدیمی‌ که‌ بر تپه‌ای‌ مملو ازقبور کهنه‌ قرار دارد، مسجد بردستان‌ واقع‌ شده‌ است‌. کتیبه‌ چوبی‌ داخل‌ مسجد نشان‌ می‌دهد که‌ این‌ مسجد درسال‌ ۸۵۲ هجری‌ تعمیر شده‌ است‌. بنابراین‌ کتیبه، مسجد قبل‌ از تاریخ‌ ۸۵۲ هجری‌ بنا شده‌ است‌ و گمان‌ می‌رود ازبناهای‌ قرون‌ اولیه‌ اسلامی‌ ‌باشد.


محل های دیدنی استان بوشهر



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی