کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه

به وبلاگ کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه خوش آمدید .

کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه

به وبلاگ کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه خوش آمدید .

کانون فرهنگی هنری فاطمه زهرا(س) باغ خلیفه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی





عید سعید قربان

روز عید قربان از اعیاد مهّم اسلامی است . این روز یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است ، آن جا که فرمان حق برای ذبح اسماعیل صادر شد ، و ابراهیم آن بنده فرمانبردار خداوند آماده اجرای این فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد ، ولی ندایی رسید که ای ابراهیم از عهده این آزمون الهی برآمدی . دست نگهدار که فرمانبرداری خویش را به درستی اثبات کرده ای .
جبرئیل همراه <<قوچی >> فرود آمد و ابراهیم آن را قربانی کرد ، و سنّت قربانی در منا ازآن روز بر قرار شد ، روز عید و خوشحالی و سرور است . زیرا علاوبر این که بنده ای مخلص از آزمونی دشوار ، سر بلند بیرون آمد و بندگی خویش را در پیشگاه خدای بزرگ ثابت کرد ، گروه عظیمی از بندگان مخلص خدا به او تأسّی جسته ، به زیارت خانه خدا می شتابند و مراسم منا و از جمله ، قربانی را انجام  می دهند .


اعمال روز عید سعید قربان


1- غسل کردن است که به گفته مرحوم << علاّمه مجلسی  >> ، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آن جا که بعضی از علما آن را واجب دانسته اند .

2- نماز عید قربان است و نحوه انجام آن ، به همان کیفیّتّی است که در نماز عید فطر گفته شد ، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام (ع) مشهور فقهای عظام ، سنّت مؤکّد است .

3- مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم << علاّمه مجلسی >> ، بهترین دعاها ، دعای چهل هشتم << صحیفه کامله سجّادیه >> است که اوّلش این است : أللّهٌمَّ هذا یَومٌ مٌبارَک و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخوانید بهتر است .

4- خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است .

5- قربانی کردن در این روز برای همه مستحب مؤکد است وبسیار سفارش شده است ، تا آن جا که برخی از علما آن را را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عید ، کمی از گوشت آن را بخورد .

در روایتی است که امام صادق (ع) فرمود : امام علی بن الحسین و امام باقر (ع) گوشت قربانی را سه قسمت می کردند ؛ یک قسمت آن را به همسایگان می دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت آن را به نیاز مندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می داشتند.

 
     

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی